سینما برتر:نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده در سالن نشست پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
نشست فیلم سینمایی «قسم» با اجرای فرزاد حسنی شامگاه پنجشنبه در پردیس ملت برگزار شد.
تورج اصلانی فیلمبردار در ابتدای این نشست درباره فیلمبرداری زیر آب فیلم و سختی های کار آن گفت: فیلم «قسم» لوکیشن محدود و چالش برانگیزی از نظر فیلمبرداری داشت. از ابتدا دوراه در پیش داشتیم که پرده سبز داشته باشیم ولی به دلایلی به نتیجه ایده آل نرسیدیم و تصمیم گرفتیم به لوکیشن واقعی برسیم. صحنه فیلمبرداری زیر آب با ۸ دوربین فیلمبرداری شده و همه چیز در صحنه ها ساخته شده است.
تنابده درباره روایت داستان این فیلم سینمایی توضیح داد: تعریف کردن این قصه به این شکل خیلی سخت بود. ابتدا قراربود فیلم در لوکیشن دیگری باشد ولی پس از نوشتن فیلمنامه نهایی به این نتیجه رسیدم که فیلمنامه تکراری است و باید در اتوبوس سپری شود که چالش برانگیزتر است.
مهناز افشار هم درباره حضور خود در این فیلم و سختی کار در لوکیشن اتوبوس گفت: با بازی در این فیلم به معنای واقعی کار گروهی را تجربه و لحظات خوبی را در کنار این گروه سپری کردم. پس از فیلم جیرانی و صفی یزدانیان قصد نداشتم در فیلمی بازی کنم ولی پس از خواندن فیلمنامه تنابنده با آدم های اتوبوس همذات پنداری کردم. راضیه برای من زنی بود که حس خواهرانه به او داشتم و موضوع «قسم» برایم شریف بود و خوشحالم که در مقابل دوربین محسن تنابنده بودم.
حسن پورشیرازی درباره حضور مستمر خود در پشت فرمان اتوبوس و جایگزین شدن بدل به جای خود گفت: راننده متبحری به نام اصلانی جای من بود و خیلی کمک کرد.
تنابنده با اشاره به اقتباسی نبودن داستان «قسم» از فیلم خارجی «۱۲ مرد خشمگین» اذعان کرد: این فیلم را ندیده ام. فیلم من کاملا ایرانی است و نمی تواند مبنای دیگری داشته باشد.
بازیگر «پایتخت» درباره حضور خود در جشنواره سال آینده گفت: پیشنهادهایی وجود دارد ولی به دلیل درگیری های فیلم «قسم» تاکنون کاری را قبول نکرده ام گرچه احتمال دارد به زودی در فیلمی بازی کنم.
تنابنده با اشاره به بی شباهت بودن ریتم سریال «پایتخت» به فیلم سینمایی «قسم» توضیح داد: «قسم» هیچ شباهتی به «پایتخت» ندارد، نه در روایت قصه نه قاب بندی ها.
خشایار موحدیان تدوینگر این فیلم سینمایی به سختی مونتاژ «قسم» اشاره کرد و افزود: تدوین اینکار بسیار سخت بود و فیلم شلوغی بود. در مجموع مونتاژ سختی داشت و من این کار را بسیار دوست دارم.
مهناز افشار درباره سختی نقش خود توضیح داد: هر روز از ۵ صبح سرکار بودیم و از آنجایی که تنابنده کارگردان بداخلاقی است همه گروه همه صحنه ها را تجربه می کردند. سکانس پیاده شدنم از اتوبوس برایم سخت ترین سکانس بود.
الهام غفوری درباره نبود اسمش در تیتراژ به عنوان تهیه کننده گفت: من کارت تهیه کنندگی گرفته ام ولی باید شورای عالی تهیه کنندگان آن را تایید کند. برای ورود به سینما باید در یک فیلم سینمایی سرمایه گذاری می کردم و «قسم» برای من سابقه شد و من و آقای شعبانی به طور مشترک باهم این کار را جلو بردیم.
تنابنده درباره مسایل حقوقی فیلم افرود: بیش از ۵۰ پرونده قضایی را خواندم و یکی از قاضیان به نام قاضی حمیدیان به ما بسیار کمک کرد.
شعبانی درباره مشارکت اوج و قطع آن گفت: آقای تنابنده و خانم غفوریان از من خواستند که سازمان اوج را پای کار بیاوریم و طی مذاکراتی این موضوع عملی شد، سوله را اجاره کردیم ولی پس از آن تورج اصلانی به این نتیجه رسید که دکور برای فیلم مناسب نیست. زمانی که قرار شد در جاده فیلمبرداری کنیم به این نتیجه رسیدیم که خودمان می توانیم سرمایه گذاری کنیم و من و خانم غفوریان سرمایه گذاری کار را به عهده گرفتیم و از اوج خواستیم که سهم خود را بیرون بکشد.
بخشی از وقت این نشست به بحث و جدل بین یک فردی که خود را کارشناس حقوقی معرفی می کرد با محسن تنابنده گذشت.